Leren omgaan met geld centraal tijdens docentendag Wijzer in geldzaken
Hoe ga je in de klas aan de slag met financiële educatie? Met welke thema's worstelen jongeren op dit moment? En wat kan de financiële sector doen om daarbij te helpen?
Deze vraagstukken stonden centraal tijdens de docentendag ‘Geldlessen voor de toekomst’ in Theater Buitensoos in Zwolle. Wijzer in geldzaken organiseerde deze dag om leraren, docenten en coördinatoren uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo met elkaar en experts uit de financiële sector te verbinden. De partners van Wijzer in geldzaken stonden als experts op verschillende financiële thema’s klaar om kennis te delen met het onderwijs en zo samen kinderen en jongeren ook op financieel gebied voor te bereiden op hun toekomst.
De middag werd geopend door demissionair minister van Financiën Steven van Weyenberg. Hij ging met Mia Wilsterman (Armoede functionaris Zadkine) en Jochem Valkema (Programmamanager Onderwijs bij Wijzer in geldzaken) in discussie over financiële verleidingen voor jongeren, zoals achteraf betalen en het belang van onderwijs.
Minister Van Weyenberg: “Onze geldzaken veranderen snel. Dat brengt ons veel goeds, maar daar zitten ook risico’s aan. Het is een grote uitdaging om met al die financiele prikkels en verleidingen om te gaan, zeker voor jongeren. Goed om hier vandaag in een zaal vol gemotiveerde docenten het gesprek over aan te gaan. Samen zorgen we ervoor dat onze jongeren financieel weerbaar en zelfredzaam zijn.”
Ernst-Jan Pfauth (schrijver, interviewer en mede-oprichter van De Correspondent) vertelde aansluitend zijn inspirerende verhaal over hoe hij zijn financiële koers radicaal wijzigde.
Na het plenaire programma volgden deelnemers verschillende workshops over o.a. financiële criminaliteit, achteraf betalen, de risico’s van deepfake en AI en bewezen tools voor effectieve financiële educatie. De dag werd afgesloten met een informatiemarkt waarin educatieve aanbieders hun materiaal lieten zien.
Ter gelegenheid van de docentendag deed Wijzer in geldzaken onderzoek naar het perspectief van leraren in het po, vo en mbo op de geldzaken van hun leerlingen. Daaruit blijkt dat het overgrote deel van de leraren zich zorgen maakt om (online) beïnvloeding van hun leerlingen bij financiële keuzes. Ook ziet de helft van de leraren leerlingen in de klas (uit gezinnen) met financiële problemen. Tot slot geeft een groot deel van de leraren aan leren omgaan met geld een belangrijk onderwerp in de klas te vinden.