Nibud en Wijzer in geldzaken lanceren Programma Financiële educatie voor mbo-docenten
97 procent van de mbo-docenten vindt het belangrijk om aandacht te geven aan financiële educatie. Dit blijkt uit een enquête (2023) van Wijzer in geldzaken. Om hen daarbij te helpen heeft het Nibud in opdracht van Wijzer in geldzaken het online Programma Financiële educatie ontwikkeld. Met dit programma kunnen docenten financiële kennis en vaardigheden integreren in bestaande vakken.
Niet iedere jongere (12-18 jaar) krijgt omgaan met geld van huis uit mee, maar alle jongeren zijn wel vanaf hun 18e verjaardag financieel zelfstandig. Hulp is dan niet altijd dichtbij en informatie over geldzaken is voor sommige jongeren lastig te begrijpen. Tegelijkertijd zijn er factoren die het risico op geldproblemen en schulden sterk kunnen vergroten. Jongeren en jongvolwassenen (18–27 jaar) hebben vaker wisselende inkomsten en weinig spaargeld. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat 30 procent van de jongvolwassenen het lastig vindt om impulsaankopen te weerstaan, zeker online is de verleiding groot. Ook stappen ze vaker in ‘snel geld maken’ met crypto’s zonder de risico’s te weten. Financiële educatie helpt jongeren om zich tegen verleidingen te kunnen weren en zich voor te bereiden op hun financiële zelfstandigheid.
Financiële redzaamheid
Het Programma Financiële educatie helpt mbo-docenten om financiële vaardigheden in de lessen aan bod te laten komen en bevordert hun deskundigheid op het gebied van financiële educatie. Het bevat de belangrijkste onderwerpen die bij financiële redzaamheid horen. Zoals heldere informatie over crypto’s zodat jongeren de risico’s begrijpen en hierover verstandige keuzes kunnen maken. Met die kennis kunnen docenten zelf hun toepassingen maken, specifiek voor het leerjaar en de aandachtsgebieden van hun studenten.
Naar het Programma Financële educatieNibud-directeur Arjan Vliegenthart: 'We zien dat veel jongeren op hun 18e nog niet financieel redzaam zijn, terwijl ze voor de wet wel financieel zelfstandig zijn. Vanaf die leeftijd nemen schulden toe. Uit ons onderzoek Betalingsproblemen en rondkomen 2022 blijkt dat 49 procent van de jongvolwassenen moeite heeft met rondkomen. Meer dan gemiddeld hadden zij in de 12 maanden ervoor te maken met betalingsproblemen; 70 procent versus 42 procent gemiddeld.’
Werken volgens Nibud-leerdoelen
Het Programma Financiële educatie is ontworpen in het kader van de subsidie die het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hiervoor aan mbo-instellingen verstrekt. Christian Meijer, hoofd van Wijzer in geldzaken: ‘Veel docenten zijn ontzettend gemotiveerd om hun leerlingen meer te leren over omgaan met geld, maar zijn op zoek naar de beste manier om dat te doen en vragen zich af welke onderwerpen ze dan moeten behandelen. Dit programma biedt docenten de zekerheid dat ze volgens de Nibud-leerdoelen en -competenties werken. We zijn heel blij dat we het programma vrij toegankelijk kunnen aanbieden op Geldlessen.nl en de Nibud Academie.’
Wijzer in geldzaken zet zich in voor financiële educatie en is initiator van de Week van het geld voor het basisonderwijs, vo en mbo. Van 11 t/m 15 maart 2024 is 13e editie met het thema ‘Hoe ben jij je GELD de BAAS?’. Met gratis lesmateriaal en gastlessen leren leerlingen en studenten hoe ze een ware ‘baas’ kunnen worden over hun eigen financiën. Geldlessen.nl is het onderwijsplatform over leren om gaan met geld. Er worden lesprogramma's en materialen aangeboden. Ook is er informatie te vinden over het scholingsaanbod voor docenten en over subsidies voor financiële educatie.