Effectieve financiële educatie
Welke rol kan het onderwijs spelen in de financiële redzaamheid van jongeren? Wijzer in geldzaken deed samen met het Nibud een literatuurstudie naar het effect van financiële educatie op het gedrag van jongeren. Het onderzoek leverde enkele belangrijke inzichten op:
- Financiële educatie kan effectief zijn, mits op de juiste manier aangepakt.
- Weten is nog geen doen. Onderzoeken tonen aan dat wanneer financiële educatie zich alleen richt op kennisoverdracht, dit vaak niet tot ander gedrag leidt. Leerlingen vaardigheden aanleren en hen bewust te maken van de waarde van geld heeft meer effect op houding en gedrag nu én in de toekomst.
- Financiële educatie is geen wondermiddel en staat nooit alleen. Naast educatie zijn goede regulatie, toezicht en degelijke financiële producten van groot belang. Ook opvoeding speelt een rol.
Onderstaande punten zijn van belang om financiële educatie van jongeren effectief aan te pakken:
Promotieonderzoek naar effectiviteit van financiële educatie
Onderzoeker en lerarenopleider economie Aisa Amagir van de Hogeschool van Amsterdam promoveerde in 2020 op haar onderzoek naar de effectiviteit van financiële educatie door ervaringsleren. Zij concludeerde dat experiential learning (ervaringsleren) de meest effectieve manier is om financiële kennis, houding en gedrag van scholieren te verbeteren. Bij experiential learning doen leerlingen mee aan een simulatie waarin ze fictief geld kunnen verdienen en zelf financiële beslissingen nemen. Ze leren op deze manier de impact van hun beslissingen ervaren.
Tips van Aisa: Hoe breng je financiële educatie naar een hoger plan?
- Integreer financiële educatie in het curriculum: zorg voor een doorlopende leerlijn met aandacht voor specifieke levensgebeurtenissen.
- Kies voor een ‘holistische’ benadering in de les: breng leerlingen niet alleen feitenkennis bij, maar schenk ook aandacht aan houding en gedragsaspecten. Laat leerlingen bijvoorbeeld uitrekenen hoeveel geld ze jaarlijks aan RedBull uitgeven om gewoontegedrag in kaart te brengen.
- Combineer expliciete instructie met ervaringsleren: leg duidelijk uit wat je van leerlingen verwacht, maar stimuleer ze ook om na te denken over hun eigen situatie. Laat ze bijvoorbeeld een persoonlijk spaardoel formuleren en uitleggen hoe ze dat kunnen bereiken.
- Stimuleer dat leerlingen met elkaar over geldzaken praten: laat ze bijvoorbeeld in een groepsopdracht uitzoeken welke zorgverzekering geschikt voor ze kan zijn.