geldlessen.nl

MBO Amersfoort: We zorgen dat elke student dezelfde basisinformatie krijgt

dinsdag, 15 april 2025

Elke student verlaat de school met voldoende financiële vaardigheden, dat is het doel van MBO Amersfoort. Met de subsidie Financiële educatie als impuls pakt MBO Amersfoort onderwijs over geld structureel aan. Susan Pepping is coördinator Financieel Spreekuur (FIS) en Financieel Sterk.

Pepping: “Al een aantal jaar hebben we een centraal financieel spreekuur voor onze studenten. Ze weten ons daar én via WhatsApp te vinden met vragen over school en geld. We spreken een groot aantal studenten, zo’n 10% van het geheel, maar we denken dat er meer zijn met geldzorgen en/of vragen over financiën. We komen vooral onwetendheid tegen over financiële mogelijkheden en plichten, zoals toeslagen en regelingen waar studenten aanspraak op kunnen maken. Soms zie ik studenten uitvallen vanwege hun financiële situatie. Daarom willen we financiële educatie structureler aanpakken. Het doel is dat elke student onze school verlaat met voldoende financiële vaardigheden, ongeacht welke opleiding de student volgt of welke docent hij heeft.

Met de subsidie beogen we de studenten ‘financieel sterk(er)’ te maken. Wat doen we daarvoor? De financiële spreekuren zijn fysiek op onze locaties. Daarmee verhogen we de bereikbaarheid en verlagen we de drempel om met vragen langs te komen. We zijn ook steviger aanwezig tijdens de start van het schooljaar: eerstejaars studenten informeren we dan over hun rechten en plichten als het gaat om financiën. Daarnaast gaat een onderwijsontwikkelaar in co-creatie met de opleidingen, het onderwijs over financiën vormgeven. Belangrijk is dat het is ingebed in het onderwijs van de opleiding. Maatwerk dus. Bijvoorbeeld: wanneer studenten een evenement moeten organiseren hoort daar het maken van een begroting bij. Hieraan willen wij persoonlijke financiële vaardigheden, zoals zicht hebben op eigen inkomsten en uitgaven en rekening houden met onvoorziene gebeurtenissen koppelen. De Nibud-competenties voor financiële redzaamheid gebruiken wij als raamwerk. Daarnaast willen we docenten trainen in het begrijpen van de financiële wereld van jongeren en het herkennen van en handelen bij financiële problemen. Welke vaardigheden moet de docent dan inzetten? 

En hoe ontdek je als docent dat er een financiële vraag achter de hulpvraag van een student schuilt, zodat de student tijdig doorverwezen kan worden naar het FIS? Er is nog genoeg te ontwikkelen, maar we zijn bij MBO Amersfoort goed op weg met het financiële onderwijs voor onze studenten. De subsidie biedt ons de mogelijkheid dit op een gedegen manier te implementeren."

Tips van Susan

  • Sluit aan op het introductieprogramma van de opleidingen. Geef alle studenten dezelf- de startinformatie over financiële rechten en plichten. 
  • Zorg dat studenten op hun onderwijslocatie terecht kunnen met financiële vragen. Daar- mee verlaag je de drempel.

Over MBO Amersfoort

MBO Amersfoort is een onderwijsinstelling met scholen in Amersfoort en Utrecht en biedt vele opleidingen in diverse vakgebieden aan en telt ongeveer 8.000 studenten en 750 medewerkers.

Meer lezen?

Lees ook: Koning Willem I College: Financiële educatie is maatwerk

Deze artikelen zijn gepubliceerd in de Geldspecial 2025. De Geldspecial is een vaktijdschrift ontwikkeld door Wijzer in geldzaken over financiële educatie en hoe hier aandacht aan te besteden in de klas. Het tijdschrift bevat praktijkvoorbeelden uit het onderwijs, inkijkjes in het leven van jongeren en inhoudelijke verdieping. 

De Geldspecial is bezorgd op scholen en online hier te lezen.

Deel deze pagina per e-mail
De link is per e-mail opgestuurd.