Leergang Financiële educatie voor docenten uit het vo en mbo
Hoe integreer je financiële educatie binnen je bestaande onderwijs en ontwerp je hier materiaal voor? Als lerarenopleider is de Hogeschool van Amsterdam (HvA) dé expert in het opleiden en professionaliseren van docenten en kunnen ze jou en je school hierbij helpen. In deze leergang koppelen ze de meest recente wetenschappelijke inzichten aan jouw dagelijkse onderwijspraktijk.
Beschrijving van de leergang
In de leergang Financiële Educatie ondersteunen lerarenopleiders van de HvA docenten(teams) bij de implementatie van financiële educatie in het curriculum. In deze leergang staat curriculumontwikkeling en de didactiek van financiële educatie centraal. Je leert hoe je ervoor kunt zorgen dat studenten en leerlingen beschikken over de juiste kennis, vaardigheden, houding en geloof in eigen kunnen om weloverwogen financiële beslissingen te nemen. Tijdens de leergang worden de ontwerpprincipes die nodig zijn om evidence-informed lesmateriaal te ontwikkelen dat effectief bijdraagt aan de financiële geletterdheid van de studenten en leerlingen verkend. Daarnaast biedt deze scholing handvatten om financiële educatie naadloos te integreren in het curriculum van de onderwijsinstelling en in de bestaande zorgstructuur. Deze leergang is sterk praktijkgericht en tegen het einde van het programma heb je een volledig ontwerp dat past bij de visie van de opleiding en de behoeften van de studenten en leerlingen.
Bij de HvA staat niet alleen de lesinhoud en didactiek centraal, maar ook het creëren van draagvlak en de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap.
Activiteiten
De begeleiding omvat de volgende activiteiten:
- Het formuleren van leerdoelen die aansluiten bij de onderwijsvisie en context van de school en de levensfase van de studenten en leerlingen.
- Het ontwerpen en implementeren van een samenhangende leerlijn voor financiële educatie.
- Het ontwikkelen van nieuwe lessen, activiteiten en lesmaterialen die zowel effectief als aantrekkelijk zijn voor de studenten en leerlingen.
- Het versterken van persoonlijk leiderschap en samenwerking bij het curriculumontwerp.
Gedurende het hele proces word je begeleid om ervoor te zorgen dat financiële educatie een waardevolle en geïntegreerde plek krijgt in het curriculum van de onderwijsinstelling.
Leerdoelen
Na afronding van de leergang hebben de deelnemers:
- De vaardigheden, kennis en attitudes ontwikkeld om effectief invulling te geven aan hun rol als docent/slb’er bij het bevorderen van financiële geletterdheid bij hun leerlingen en studenten.
- Een persoonlijke visie ontwikkeld op financiële educatie.
Aanvullende informatie
De training is ontwikkeld door Aisa Amagir, promovenda op het thema financiële educatie en directeur van het Kenniscentrum Ongelijkheid. Deze leergang wordt verzorgd door diverse lerarenopleiders die zowel vanuit wetenschappelijk oogpunt als vanuit praktijkervaringen in het onderwijs denken en handelen.
Praktische informatie
Duur scholing
De leergang bestaat uit 3 bijeenkomsten van ieder 6 uur op de Hogeschool van Amsterdam of wordt incompany aangeboden.
Max. aantal deelnemers
De groep bestaat uit 10 tot 12 deelnemers
Beschikbaar vanaf
Oktober en februari
Locatie
De leergang wordt op de Hogeschool van Amsterdam aangeboden. In overleg bieden we de leergang ook incompany op school of binnen een schoolbestuur aan.
Leervorm/werkvorm
De leergang bestaat uit een combinatie van (evidence informed) theorie en praktijk. Er wordt met activerende werkvormen gewerkt waardoor de deelnemers direct het geleerde in de praktijk kunnen toepassen.
Richtprijs
Deze training heeft een richtprijs van €1.300 per deelnemer (HvA is vrijgesteld van btw). Afhankelijk van de wensen en de grootte van de groep (bij 10-12 deelnemers) kan er een offerte voor een incompany traject opgemaakt worden.
Contactpersoon
Over de aanbieder
De Hogeschool van Amsterdam, faculteit Onderwijs en Opvoeding wil het beste uit kinderen en jongeren halen. Hoe zorg je voor het juiste klimaat voor hun ontwikkeling? Hoe draag je kennis en vaardigheden over zodat jonge mensen straks kunnen bouwen aan de wereld van morgen? Middels ons opleidingsaanbod en scholingsaanbod voor werkenden werkt de HvA aan het (verder) professionaliseren van het onderwijs en jeugddomein.
Naast onderwijs is onderzoek een primaire taak van de HvA. Het onderzoek aan de HvA is geworteld in de beroepspraktijk en draagt bij aan de continue verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en professionalisering van docenten. Het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding werkt aan het bevorderen van de financiële geletterdheid van jongeren middels financiële educatie.