Leerlingen/studenten met geldzorgen en hun financiële keuzes
De training biedt inzicht in hoe geldzorgen het brein en financiële keuzes beïnvloeden en de impact van financiële stress & moneytrauma. Docenten verwerven kennis, kunde en vaardigheden om dit bij leerlingen/studenten te herkennen, reduceren en voorkomen. Met aandacht voor gevolgen op gezondheid, ontwikkeling en schoolprestaties. Het doel is belemmeringen in financiële educatie wegnemen en de effectiviteit ervan te vergroten.
Beschrijving van de scholing
Het doel van financiële educatie is financieel welzijn voor nu en in de toekomst. Financieel welzijn is bereikt wanneer iemand kan voldoen aan eenmalige en terugkerende financiële verplichtingen, tegenvallers kan opvangen, een veilig gevoel heeft over de financiële toekomst en in staat is om keuzes te maken die plezier in het leven mogelijk maken. Hiervoor is een gezonde attitude (houding) ten opzichte van geld en geldzaken noodzakelijk. Geldzorgen, moneytrauma en financiële stress belemmeren dit.
Deze training biedt praktische tools, theoretische kaders en activerende didactische methoden om docenten te ondersteunen bij het effectief omgaan met geldzorgen, financiële stress en moneytrauma van leerlingen/studenten. Het doel is om een holistische benadering van financiële educatie te bevorderen, waarbij empathie, culturele competentie en ethische overwegingen centraal staan.
Je verkrijgt inzicht in hoe financiële stress ontstaat en wat de gevolgen zijn voor de financiële, lichamelijke en geestelijke gezondheid, schoolprestaties en de algemene ontwikkeling van leerlingen. Leer dit te implementeren in financiële educatie om financiële stress te voorkomen en te reduceren en een gezonde attitude ten opzichte van geld & geldzaken bij leerlingen/studenten te bewerkstelligen.
Leerdoelen
- Verwerven van kennis, kunde en vaardigheden om financiële stress en moneytrauma bij leerlingen/studenten te herkennen, reduceren en voorkomen.
- Begrip en bewustwording van de invloed van geldproblemen op het dagelijks functioneren van leerlingen/studenten.
- Inzicht en bewustwording van de impact van financiële stress en moneytrauma op de gezondheid, ontwikkeling en schoolprestaties van leerlingen/studenten.
- Het bevorderen van empathie, culturele competentie en ethische overwegingen bij het omgaan met geldzorgen, financiële stress en moneytrauma van leerlingen/studenten.
- Samenvoegen van financieel gedrag met kennis en begrip van financiën. Stimuleren van intrinsieke motivatie voor gezonde financiële beslissingen. Het toepassen van interventies om financiële empowerment te bevorderen.
Opzet van de training
Module 1: Geldzorgen & Financiële stress
- Impact van geldzorgen op het dagelijks leven van jongeren.
- Preventieve maatregelen en het herkennen van geldzorgen.
- Wanneer worden geldzorgen financiële stress?
Module 2: Moneytrauma & Financiële gezondheid
- Moneytrauma: begrip, verschijningsvormen en invloed op financieel gedrag.
- Herkenning van tekenen van moneytrauma bij leerlingen/studenten.
- Ontwikkeling van empathie en culturele competentie.
Module 3: Empowerment als onderdeel van financiële educatie
- Het belang van tijdige doorverwijzing naar hulpverlening.
- Anticiperen op hulpvragen van leerlingen/studenten d.m.v. financiële educatie en doorverwijzen naar zorgstructuur binnen en buiten school.
- Het bevorderen van financiële empowerment bij jongeren.
Module 4: Financiële geletterdheid & Gedragsaspecten
- Belang van financiële geletterdheid en gedragsaspecten.
- Samenvoegen van financieel gedrag met kennis en begrip van financiën.
- Stimulatie van intrinsieke motivatie voor gezonde financiële beslissingen.
Resultaten
- Effectieve herkenning en bewustwording van geldzorgen, financiële stress en moneytrauma bij leerlingen/studenten.
- Een beter begrip van de gevolgen van geldproblemen, financiële stress en moneytrauma op het leven van jongeren.
- Verhoogde empathie en culturele competentie in financiële educatie.
- Verhoogde competentie in reductie en preventie van financiële stress en moneytrauma bij leerlingen/studenten en integreren van financieel gedrag in financiële educatie.
- Kunnen stimuleren van intrinsieke motivatie en ontwikkeling van vaardigheden voor gezonde financiële besluitvorming bij leerlingen/studenten.
Methode
De interactieve training omvat groepsdiscussies, casestudy's en praktische oefeningen, gericht op het verkennen van geldzorgen, financiële stress en moneytrauma bij leerlingen/studenten.
Docenten worden aangemoedigd om actief te participeren in het delen van ervaringen en best practices, en om praktische tools en technieken toe te passen die zijn gericht op het herkennen, reduceren en voorkomen van financiële stress en moneytrauma bij leerlingen/studenten. Er zal ook nadruk worden gelegd op het bevorderen van empathie, culturele competentie en ethische overwegingen bij het omgaan met financiële uitdagingen van leerlingen/studenten.
Praktische informatie
Duur scholing
Totaal 4 dagdelen. Middag en/of avondprogramma (in overleg)
Max. aantal deelnemers
10-12 deelnemers
Beschikbaar vanaf
September 2024
Locatie
Op locatie (in overleg) of incompany op school (beiden in combinatie met online)
Leervorm/werkvorm
De training is gebaseerd op de driehoek: Theorie, praktijk en onderzoek. Het bestaat uit evidence-based theorie, praktijk getoetste activerende werkvormen en toepassing in de dagelijkse praktijk van jouw school. Ook is er bijbehorende literatuur, een zelf samen te stellen lesprogramma op basis van bewezen effectieve activerende didactische methodes, met lesmateriaal en evidence-based werkvormen voor in de klas.
Richtprijs
Vanaf €1500 pp (excl. btw).
Contactpersoon
Anne Abbenes (via 't Raadhuys)
Over de aanbieder
De missie van Financial Psychology Institute Europe is het inzichtelijk maken hoe psychologische factoren effect hebben op financieel gedrag- en besluitvorming, met als doel het verbeteren van het financieel welzijn van individuen en de samenleving.
Het instituut bevordert financiële geletterdheid door gedragsaspecten in educatieve programma's en opvoeding te integreren. Dit omvat beleidsontwikkeling, educatiemateriaal en trainingen voor professionals in onderwijs, alsook programma’s voor ouders en kinderen.
Eén van de hoofddoelen van het instituut is het vergroten van het financieel bewustzijn bij jongeren en het verminderen van financiële stress, wat bijdraagt aan gezond financieel gedrag en algemeen welzijn. De stichting slaat een brug tussen onderzoek, theorie en praktijk in financieel gedrag en educatie.
Anne Abbenes
Anne Abbenes is pionier en autoriteit op het gebied van financieel gedrag. Zij onderzoekt de invloed van het brein, emoties en persoonlijke overtuigingen op financiële besluitvorming. Haar missie is het verbeteren van de financiële, mentale en fysieke gezondheid van individuen door inzicht te geven in psychologische aspecten en emotionele barrières.
Anne is financieel psycholoog, lector Behavioral Finance & Financiële Psychologie, en deelt haar expertise als spreker, adviseur en opleider. Zij is internationaal (rechtbank) mediator (o.a. familiezaken), Master in Financial Planning en opgeleid tot bijzonder curator in jeugdzaken.
Daarnaast ontwikkelt Anne beleid, praktische tools en educatieprogramma's, waarbij onderzoeksresultaten worden vertaald naar evidence-based interventies die financiële geletterdheid en daarmee financiële gezondheid bevorderen. Ook is zij auteur en één van de 50 meest invloedrijke vrouwelijke experts in de media. De combinatie van haar financiële kennis, expertise in financieel gedrag en vaardigheid om ingewikkelde financiële concepten begrijpelijk en boeiend te maken, maakt Anne een veelgevraagde expert.
Johanneke Mijnhardt
Johanneke Mijnhardt is een vooraanstaande expert op het gebied van financiële opvoeding en educatie. Zij is auteur van hѐt 1e financiële opvoedboek "Ik stuur je een tikkie", een praktische gids over financiële opvoeding voor ouders van kinderen van alle leeftijden.
Johanneke combineert haar studies in wijsbegeerte, bedrijfseconomie, en PABO met jarenlange ervaring als docent, coach en onderwijsbegeleider. Momenteel is Johanneke onderwijsconsulent en projectleider bij Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland en schrijft regelmatig voor het Noord-Hollands Dagblad. Daarnaast is ze uitgeroepen tot rolmodel door Ouders van Nu en is lid van de Financiële Educatie & Financial Literacy Counsel van het Financial Psychology Institute Europe.
Samen met Anne Abbenes ontwikkelde ze de Financiële Opvoedtoolkit, waarin wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen handig toepasbaar zijn gemaakt. Johanneke maakt complexe concepten toegankelijk en is een veelgevraagd expert in onderwijs, overheid, bedrijfsleven en media.
Aanvullende informatie
Een perfecte aansluiting op de wensen en behoeftes van de school is mogelijk vanwege de aanwezige expertise en ervaring op het gebied van financiële educatie, pedagogie, onderwijs, financiën & financieel gedrag. Indien er meerdere modules worden afgenomen ondersteunen wij bij rapportageverplichting.
Het uiteindelijke doel van ons trainingsprogramma is het verbeteren van financiële gezondheid en (financieel) welzijn op individueel en maatschappelijk niveau. Wij geloven dat financiële educatie niet alleen gaat om het overdragen van kennis, maar ook om het aanleren van vaardigheden die leerlingen/studenten activeren en in staat stellen om hun financieel welzijn te verbeteren en zelfstandig verstandige financiële beslissingen te nemen gedurende hun hele leven.