Leergang Financiële educatie voor docenten vo en mbo
Hoe maak je een start met de integratie van financiële educatie binnen je bestaande onderwijs en aan welke ontwerpprincipes dient effectief lesmateriaal te voldoen om de financiële geletterdheid van leerlingen en studenten te bevorderen ? Als lerarenopleider is de Hogeschool van Amsterdam (HvA) dé expert in het opleiden en professionaliseren van docenten en kunnen ze jou en je school hierbij helpen. In deze leergang koppelen ze de meest recente wetenschappelijke inzichten aan jouw dagelijkse onderwijspraktijk.
Beschrijving van de leergang
In de leergang Financiële educatie ondersteunen lerarenopleiders van de HvA docenten(teams) bij de implementatie van financiële educatie in het curriculum, gericht op een doorlopende leerlijn. In deze leergang staat curriculumontwikkeling en de didactiek van financiële educatie centraal. Je leert hoe je ervoor kunt zorgen dat studenten en leerlingen beschikken over de juiste kennis, vaardigheden, houding en geloof in eigen kunnen om weloverwogen financiële beslissingen te nemen. Tijdens de leergang worden de ontwerpprincipes die nodig zijn om evidence-informed lesmateriaal te ontwikkelen dat effectief bijdraagt aan de financiële geletterdheid van de studenten en leerlingen verkend.
In de leergang worden theorie en praktijk gecombineerd, waarbij je tijdens de bijeenkomsten aan de slag gaat met een eigen ontwerp naar keuze. Dit kan bijvoorbeeld een lessenserie zijn, een plan van aanpak, een visie op financiële educatie binnen jouw onderwijsinstelling of een plan om collega’s en ouders te enthousiasmeren voor dit thema.
Activiteiten
De begeleiding omvat de volgende activiteiten:
- Het verkennen van leerdoelen die aansluiten bij de onderwijsvisie en context van de school en de levensfase van de studenten en leerlingen.
- Een start maken met het ontwerpen van een samenhangende leerlijn voor financiële educatie.
- Het samenstellen van een lessenserie, lesactiviteiten of lesmaterialen voor de studenten en leerlingen.
- Leren van en met elkaar, elkaar inspireren, delen van best practices, samen met collega’s van verschillende typen scholen/opleidingen en richtingen van andere of de eigen onderwijsinstelling.
Leerdoelen
Na afronding van de leergang hebben de deelnemers:
- De vaardigheden, kennis en attitudes verkend om effectief invulling te geven aan hun rol op school bij het bevorderen van financiële geletterdheid bij hun leerlingen en studenten.
- Een stap gemaakt in de ontwikkeling van een persoonlijke visie op de plek van financiële educatie in het curriculum van de eigen school.
Aanvullende informatie
De training is ontwikkeld door Aisa Amagir, promovenda op het thema financiële educatie en directeur van het Kenniscentrum Ongelijkheid. Deze leergang wordt verzorgd door diverse lerarenopleiders die zowel vanuit wetenschappelijk oogpunt als vanuit praktijkervaringen in het onderwijs denken en handelen.
Praktische informatie
Duur scholing
De leergang bestaat uit 3 bijeenkomsten van ieder 6 uur op de Hogeschool van Amsterdam of wordt incompany aangeboden.
Max. aantal deelnemers
De groep bestaat uit 10 tot 14 deelnemers
Beschikbaar vanaf
Oktober en februari
Locatie
De leergang wordt op de Hogeschool van Amsterdam aangeboden. In overleg bieden we de leergang ook incompany op school of binnen een schoolbestuur aan, mits de groep groot genoeg is (10-14 deelnemers).
Leervorm/werkvorm
De leergang bestaat uit een combinatie van (evidence informed) theorie en praktijk. Er wordt met activerende werkvormen gewerkt waardoor de deelnemers direct het geleerde in de praktijk kunnen toepassen.
Richtprijs
Deze training heeft een richtprijs van €1400 per deelnemer (HvA is vrijgesteld van btw). Afhankelijk van de wensen en de grootte van de groep (bij 10-14 deelnemers) kan er een offerte voor een incompany traject opgemaakt worden.
Contactpersoon
Over de aanbieder
De Hogeschool van Amsterdam, faculteit Onderwijs en Opvoeding wil het beste uit kinderen en jongeren halen. Hoe zorg je voor het juiste klimaat voor hun ontwikkeling? Hoe draag je kennis en vaardigheden over zodat jonge mensen straks kunnen bouwen aan de wereld van morgen? Middels ons opleidingsaanbod en scholingsaanbod voor werkenden werkt de HvA aan het (verder) professionaliseren van het onderwijs en jeugddomein.
Naast onderwijs is onderzoek een primaire taak van de HvA. Het onderzoek aan de HvA is geworteld in de beroepspraktijk en draagt bij aan de continue verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en professionalisering van docenten. Het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding werkt aan het bevorderen van de financiële geletterdheid van jongeren middels financiële educatie.